Myofascial Triggerpoint Therapie

Wat zijn triggerpoints?

Triggerpoints zijn microverkrampingen in spieren die aanvoelen als kleine pijnlijke verhardingen of ‘knoopjes’. Ze onstaan door ongunstig gebruik van spieren, om wat voor reden dan ook. Hierbij valt te denken aan overbelasting, een ongeluk, maar ook onderbelasting, stress of een slechte voeding. Actieve triggerpointszorgen vaak voor pijn en andere ongemakken op een andere plek dan waar de verkramping zich bevindt. Bekende voorbeelden zijn (spannings)hoofdpijn uit de nek en schouders of RSI/ CANS (Complaints of the Arm, Neck and/ or Shoulder).

Hoe werkt Myofascial Triggerpoint Therapie?

De bekendste procedure van Therapeutische massage bestaat eruit dat je een Triggerpoint een bepaald aantal seconden statische druk geeft, of net zo lang tot dat hij loskomt. Dit staat bekend als ischemische compressie. Men drukt hierbij het bloed uit het weefsel. In plaats van statische druk bij ischemische compressie is het veel beter om een reeks diepe strijkingen te geven over het knoopje van het Myofascial Triggerpoint. Dit geeft:

– sneller resultaat
– is veiliger en effectiever
– ergonomischer voor de masseur en brengt een grotere verandering in het  Triggerpoint, zodat het zal deactiveren.

Het herhaalde “melken” van de spier door de strijkende beweging is veel efficiënter in het laten afvloeien van bloed en lymfe. (Het is zoals je een vieze spons uitspoelt in een bak water, door steeds kleine kneepjes te geven.) Bijkomend voordeel van de korte strijkingen is dat onderbroken pijn beter te verdragen is dan aanhoudende pijn. Ook maakt deze methode een golf endorfine in je lichaam los.

U kunt zonder verwijzing een afspraak maken. Tijdens een vervolgonderzoek zal blijken of en hoe uw specifieke klacht verholpen kan worden.