Hardloopblessures

Hardloopblessure genezen of voorkomen?

Hardlopen is leuk en gezond. Toch ontstaan er bij lopen ook wel eens blessures. Gelukkig kun je zelf een hoop doen om de kans op een blessure te verkleinen. En als je toch een blessure oploopt, kun je zelf vaak meewerken aan een voorspoedig herstel.

Bij hardlopers betreft het meestal overbelasting blessures, die ontstaan als gevolg van het talloze malen afzetten met, en landen op, de voeten waardoor enkels, knieën, heupen en de rug extreem belast kunnen worden.

Fysiotherapie Willems: Jouw therapeut bij hardloopblessures

Wil je weten wat Fysiotherapie Willems specifiek voor jouw hardloopblessures kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op met onze therapeuten. Onze specialisten staan klaar om je te helpen.

Afspraak inplannen

Soorten blessures

Er kan onderscheid gemaakt worden tussen plotseling ontstane blessures en blessures die geleidelijk aan ontstaan, ook wel overbelasting blessures. Bij plotselinge blessures is er sprake van een duidelijk herkenbaar moment van ontstaan zoals een kwetsuurmoment bij het hardlopen waar er letsel is ontstaan.

Bij overbelasting blessures is er sprake van een langere periode waarin de klacht zich presenteert. Daarbij is de oorzaak niet direct duidelijk en zal er geen herkenbaar moment van ontstaan zijn.

Verder kan er onderscheid gemaakt worden tussen acute en chronische blessures. Een blessure wordt chronisch genoemd indien de sporter 3 maanden of langer de klachten heeft. De ontstaanswijze hoeft hieraan niet mee te dragen. Voorbeeld: een plotselinge blessure zoals een zware verstuiking van de enkel kan chronische enkelinstabiliteit veroorzaken. Er is dan toch sprake van een chronische blessure.

Belangrijke risicofactoren

Risicofactoren zijn factoren die de kans op een blessure verhogen. Deze zijn in te delen in twee groepen: persoonlijke en externe risicofactoren.

Persoonlijke risicofactoren          

  • Verkeerde techniek
  • Overgewicht
  • Leeftijd
  • Stress

Externe risicofactoren

  • Ondergrond
  • Schoeisel

Meest voorkomende hardloopblessures

  • Achillespeesblessures: 25%
  • Knieblessures: 20%
  • Blessures aan voeten: 20%

Het type hardloopblessures (in 2019) dat het meeste voorkomt:

  • Distorsie (knie en enkelverstuiking of –verzwikking ): 35%
  • Lopersknie: 30%
  • Spier- of peesletsel: 20%
  • Achillespeesblessures: 20%

Als je kijkt naar het type letsel in combinatie met het geblesseerde lichaamsdeel, dan komen enkel en knieverstuikingen/-verzwikkingen, spier- of peesletsel aan achillespees, en enkel/voetkneuzingen het meest voor.

Hoe gaan we te werk om in kaart te brengen waar jij last van hebt?

Allereerst doen we een intake (anamnese). We willen namelijk alle informatie hebben met betrekking tot de voorgeschiedenis en relevante omstandigheden van de klachten. De anamnese komt tot stand door je gerichte vragen te stellen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Hoelang heb je al last?
  • Zijn de klachten op één moment ontstaan of gedurende een langere tijd?
  • Hoe is het verloop van de klacht?
  • Wanneer heb je het meeste pijn?
  • Heb je eerder klachten aan dit lichaamsdeel gehad?

Na de intake is het belangrijk om de standaard fysiotherapeutische diagnostische technieken toe te passen om een goed beeld te krijgen van de ernst, de beperkingen en de mogelijkheden. De fysiotherapeut beoordeeld allereerst uw algemene bewegelijkheid en houding. Daarna gaat hij verder met het lokale onderzoek van de spieren en de bewegelijkheid van de gewrichten. Dit wordt altijd aan beiden kanten uitgevoerd zodat er vergeleken kan worden. Denk aan:

  • Mobiliteit
  • Kracht
  • Bewegingspatronen
  • Functiestoornissen

Fysiotherapie Willems kan daarnaast gebruik maken van echografie, om een beeld te krijgen van de ‘zachte weefsels’. Hiermee kan er aan de binnenkant gekeken worden of er schade is omdat aan de buitenkant niet altijd alles zichtbaar of voelbaar is.

Hoe gaan we je behandelen zodat je klachten en pijn vrij wordt?

Fysiotherapie

Een fysiotherapeut kan ervoor zorgen dat de pijnklachten afnemen en helpt je met het beter laten functioneren van het bewegingsapparaat. Daarvoor heeft de fysiotherapeut verschillende behandelingen, oefeningen en hulpmiddelen.

Alles over fysiotherapie

1

Oefentherapie

Uit onderzoek blijkt dat oefentherapie kan bijdragen aan het herstel en het verminderen van pijnklachten. Oefentherapie kan gegeven worden door zowel een fysiotherapeut als een oefentherapeut.

Alles over oefentherapie

2

Manuele therapie

Manuele therapie is een specialisatie van de fysiotherapie. In dit specialisme staat bewegingsvrijheid en mobiliteit centraal. De manueel therapeut beoordeelt alle gewrichten in samenhang en zoekt verbanden. Doordat de manueel therapeut je complete lichaam beoordeelt in plaats van slechts één onderdeel, kan hij een heldere analyse maken van wat er mankeert. De manueel therapeut kijkt dus verder dan je specifieke klacht.

Alles over manuele therapie

3

Hardloop blessures voorkomen

Er is al veel onderzoek gedaan naar de risicofactoren die blessures veroorzaken. Deze risicofactoren dienen dus ook aangepakt te worden om zoveel mogelijk blessures te voorkomen. Hierbij kan gedacht worden aan het dragen van een brace, preventief tapen, kniebeschermers, aandacht besteden en aanleren van de juiste techniek, reduceren overgewicht, juiste schoeisel en een goede warming-up.

9  belangrijke dingen die je kunt doen om voetbalblessures te voorkomen:

  • Een goede warming-up (voorafgaand aan trainingen en wedstrijden).
  • Spierversterkende oefeningen.
  • Doelmatig en geleidelijk opbouwen van een training.
  • Het verbeteren van looptechniek en –vaardigheden.
  • Het dragen van schoenen die passen bij jouw voeten en voetafwikkeling.
  • Het dragen van een brace na een enkelverzwikking.
  • Zorgen voor een veilige omgeving op en rondom de route.
  • Drink genoeg, zowel voor en na een training.
  • Een goeie cooling-down is belangrijk voor herstel.