Echografie

Het maken van een echo is veelal bekend van de echo’s van een zwangere vrouw. Fysiotherapie Willems maakt ook gebruik van echo-onderzoek, om een beeld te krijgen van de ‘zachte’ weefsels. Denk hierbij aan spieren, pezen, slijmbeurzen en kapsels.

Meer duidelijkheid

Met echo-onderzoek kan al snel en duidelijk een beeld van de klachten worden gegeven. Een echo geeft een beeld vanaf de binnenkant van het pijnlijke gebied. Dat is prettig, omdat aan de buitenkant niet alles zichtbaar of voelbaar is. De diagnose van een klacht is met een echo zeer nauwkeurig, waarbij bepaalde veroorzakers van een klacht ook uitgesloten kunnen worden. Hiermee kan een behandeling zich beter richten op de klacht, in plaats van op het bestrijden van symptomen.

Bij welke klachten is echografie geschikt?

• Spierblessures
  • Peesblessures (bijvoorbeeld een gescheurde pees of bij verkalking)
  • Onderzoek naar cystes
  • Scheurtjes in of verrekking van gewrichtskapsel of banden
  • Als hulpmiddel bij het trainen van rompstabiliteit bij lage rugklachten

De voordelen van echo-onderzoek

• Er is geen straling, dus geen belasting voor het lichaam
  • Het is pijnvrij
  • Onderzoek is mogelijk tijdens een beweging
  • Het is relatief goedkoop
  • Het is snel toe te passen

Hoe werkt echografie?

De fysiotherapeut plaatst de onderzoekskop van het echo-apparaat op de huid. Het apparaat zendt ultrageluidsgolven het lichaam in, die je zelf niet waar kan nemen. De geluidsgolven kaatsen vervolgens terug naar het echo-apparaat. De computer zet deze geluidsgolven om naar een zwart-wit beeld, de echo, die vervolgens zichtbaar is op het scherm.

Aan de hand van de beelden stelt de fysiotherapeut de diagnose van uw klacht en maakt hij een behandelplan.

Vergoeding zorgverzekeraar

Echografie vergoedt de zorgverzekeraar op basis van verrichtingen fysiotherapie. Als u verzekerd bent voor fysiotherapie, dan wordt het echografisch onderzoek door de verzekeraar vergoed vanuit het aanvullende pakket. Wij hebben contracten met alle zorgverzekeringen en rekenen geen eigen bijdrage voor de echografie.

U kunt zonder verwijzing een afspraak maken. Tijdens een vervolgonderzoek zal blijken of en hoe wij uw specifieke klacht kunnen verhelpen.